суббота, 18 октября 2008 г.

Джозеф Солман / Joseph Solman

Джозеф Соломан родился в 1909 году в Витебске. Чуть позже его семья перебралась в США и поселилась в Квинсе. Солман посещал занятия в Лиге студентов, изучающих искусство, а также учился в Национальной художественной академии. Однако художник всегда говорил, что свое мастерство он приобрел, делая наброски в автобусах и в пригороде.
В 1935 году, уже будучи известным мастером, Солман создал группу прогрессивных экспрессионистов «Десять», в которую входили такие всемирно признанные мастера как Марк Ротко, Адольф Готтлив и Илья Болотовский. Примерно в это же время Солман был избран главным редактором журнала Art Front, поскольку художники, возглавлявшие это издание, придерживались канонов реализма.
После войны выставки Солмана получили статус одних из самых передовых в США. Картинами художника интересовались известные коллекционеры, среди которых Дункан Филлипс. В 2003 году газета The Times назвала его экспозицию одной из лучших в году.
Джозеф Солман считается одним из самых влиятельных американских художников ХХ века, с которого началось увлечение абстрактным экспрессионизмом. Среди его самых знаменитых работ - серия зарисовок, которые Солман делал в нью-йоркском метро по пути на работу. "Люди прекрасно позируют, когда спят", - говорил художник об этой серии.

MICHAEL KIMMELMAN
Published: April 18, 2008
Joseph Solman, a painter who, with Mark Rothko and other modernists, helped shape American art as early as the 1930s and, into a new century, continued to paint in his studio above the Second Avenue Deli in New York, died on Wednesday at his home in Manhattan. He was 99.
Having visited a gallery and, along with a friend, washed down a light dinner with Scotch in Midtown, Mr. Solman died in his sleep, his son, Paul, said.
In 1935, when he had been exhibiting for a few years, Mr. Solman formed a progressive group called the Ten — a somewhat eccentric moniker, considering there were only nine of them.
He succeeded Stuart Davis as editor in chief of Art Front magazine at around the same time. Mr. Solman had circulated a petition among the magazine’s several hundred members objecting to a cartoon it had published showing Don Quixote tilting at an abstraction. Inspired by his protest, they promptly named him editor.
But Mr. Solman eventually came to view abstraction as the new hegemony, and founded a group called Reality with Edward Hopper and Jack Levine in the 1950s.
The luminosity in his art might have been an inspiration for Rothko. Mr. Solman’s own heroes included Paul Klee, Giorgio Morandi and Honoré Daumier. His portraits were elegant, moody and lean, like those of Modigliani or Milton Avery. He once said in an interview that Cézanne was most important to him “because he taught humility through his persistent attempt to climb the mountain of realism.”
Joseph Solman was born in 1909 in Vitebsk, then part of Russia and now in Belarus. His family fled the Cossacks and landed in Queens, where his father became a tailor.
Mr. Solman attended the Art Students League and the National Academy of Design, but he always said he had learned more by sketching on buses and subways. He was an artist for the Works Progress Administration in the 1930s and early ’40s, collaborating with Jackson Pollock and befriending Willem de Kooning.
After the war he made ends meet as a clerk at the Aqueduct and Belmont racetracks, where Jackie Robinson and other Brooklyn Dodgers placed $6 bets at his window. Look magazine called him a “parimutuel Picasso.”
His paint began to drip a little, his palette lightened, and he became a virtuosic and vivid colorist as his subjects got groovier in the 1960s, when he was an East Village artist during the heyday of flower power. He took up monotypes and then Sumi wash drawings in the 1980s, but later returned to street scenes.
Mr. Solman showed widely over the decades and was avidly collected by Duncan Phillips, among other leading American art figures. Despite having slipped out of the spotlight and parted ways with the mainstream of American modernism, he enjoyed something of a critical renaissance in his last years. (The Times of London listed a 2003 Solman show in Bath, England, as one of the year’s five best.)
But he remained a pugnacious polemicist, if a softy at heart, who suspected weaker artists of knuckling under to fashion.
His spare, tottering skyscrapers and urban interiors bordered on abstraction. “What intrigues me,” he said, “is the space and color of the sky between buildings, which I see when I ride the bus around twilight.”
Mr. Solman’s wife of 66 years, Ruth Romanofsky, died in 1999. He is survived by a daughter, Ronni, a schoolteacher in Los Angeles; his son, the economics correspondent for “The NewsHour With Jim Lehrer” on PBS, who lives in Boston; and a number of grandchildren and great-grandchildren.
One of the last painters from a bygone generation, Mr. Solman reflected on his trajectory in an interview several years ago in his studio, unfinished portraits and oil sketches of the city scattered everywhere, with a view uptown through the tall windows behind him and the smell of corned beef wafting from the deli below.
“Over all these years, I’ve never felt the need to go entirely abstract,” he said. “There are just too many things in the world that I want to paint.”

Художник Джозеф Солман, который вместе с Марком Ротко и другими модернистами способствовал реформированию американского искусства еще в 30-х годах прошлого века, умер в возрасте 99 лет в своей студии на Манхеттене. По словам сына Солмана Пола, художник умер во сне, пишет The New York Times.

В 1935 году, уже будучи известным мастером, Солман создал группу прогрессивных экспрессионистов "Десять", в которую входили такие всемирно признанные мастера как Марк Ротко, Адольф Готтлив и Илья Болотовский. Примерно в это же время Солман был избран главным редактором журнала Art Front, поскольку художники, возглавлявшие это издание, придерживались канонов реализма.

Яркое творчество Солмана, возможно, послужило вдохновением для Ротко. Портреты Солмана отличаются изяществом, угрюмостью и скудностью деталей, как у Модильяни и Мильтона Эвери. Художник заявил в одном из интервью, что наибольшее влияние на его работы оказал Сезанн, "потому что он учил смирению, постоянно пытаясь подняться на гору реализма".

Джозеф Соломан родился в 1909 году в Витебске, тогда являвшемся территорией России, а ныне - Белоруссии. Чуть позже его семья перебралась в США и поселилась в Квинсе. Солман посещал занятия в Лиге студентов, изучающих искусство, а также учился в Национальной художественной академии. Однако художник всегда говорил, что свое мастерство он приобрел, делая наброски в автобусах и в пригороде.

После войны выставки Солмана получили статус одних из самых передовых в США. Картинами художника интересовались известные коллекционеры, среди которых Дункан Филлипс. В 2003 году газета The Times назвала его экспозицию одной из лучших в году. Урбанистические пейзажи художника граничили с абстракцией. "Что меня действительно завораживает, - сказал как-то Солман, - так это цвет кусочка неба между зданиями, который я вижу, когда еду на автобусе во время сумерек".

Рассуждая о своем творчестве в интервью несколько лет назад, Солман отметил: "За все эти годы я никогда не чувствовал потребность быть только абстракционистом. В мире слишком много вещей, которые я хотел бы написать".